איך להימנע מטעויות בעסקי זכיינות – עצות לזכיינים ולזכיינים מתחילים

מאמרים

מעוניינים/ות לרכוש עסק בזכיינות? או שאתם/ן כבר זכיינים פעילים?

ניסחתי לכם כמה כללי זהב כדי להימנע מטעויות של מתחילים.

כמו שאומרים, 'הוראות אלה נכתבו בדם', כי מבוססות על עשרות סיפורי מקרה ועל הניסיון העשיר שלי בליווי וייצוג זכיינים ורשתות מזכות.

 

האם אתם בנויים לזה?

אני בעד הרעיון של "ללכת אחר החלום" ולהקים עסק מתוך תשוקה אמיתית, ואני מאוד נהנה לייצג זכיינים שיש להם VISION ברור ו'אש בעיניים'.

יחד עם זאת, הזכיין המתחיל צריך להבין שהוא לוקח על עצמו תפקיד חדש של להיות בעל העסק ו/או מנהל העסק, לכן צריכות להיות לו:

  1. הבנה מושגית מלאה של התוכנית העסקית שלו.
  2. הבנה של הסביבה העסקית בה הוא מתנהל.
  3. יכולת קבלת החלטות לא על בסיס 'רגשי' או על בסיס תחושות, אלא באמצעות הבנה מדויקת של הנתונים המספריים של העסק, תזרים המזומנים, ניתוח השוק והיבטים נוספים בניהול עסקים. 
  4. הבנה של המשמעות המשפטית של הפעולות שהוא מבצע מידי יום.
  5. שפע של זמן ופְּנִיּוּת.

 

אל תוותרו על ליווי של בעלי מקצוע טובים

הקמת סניף של רשת מזכה כרוכה בעלויות גבוהות. 

הרצון לחסוך בעלויות מובן וטבעי, אבל… הניסיונות לחסוך,  עלולים להתברר בדיעבד כיקרים מאוד.

על מנת לקצץ בהוצאות, זכיינים שוגים ומתייעצים עם מה שאנו מכנים FFF (Friends, Family, Fools), ואלה, ככל שיהיו בעלי אינטרס כלפי הזכיין וירצו בטובתו, עשויים לספק לו עצות רגשיות, בלתי מועילות ובטח שלא מקצועיות.

 

זכיינים מתחילים?

אל תוותרו על השקעה בייעוץ מטעם אנשי מקצוע בעלי ניסיון, כגון יועץ כללי, עסקי, יועץ אשראי וכו'.

אבל האדם הראשון שאיתו אתם צריכים לדבר הוא עורך דין מומחה לזכיינות. נקודה.

ייעוץ שסיפקתי לזכיין לפני כמספר חודשים מנע אובדן של כסף וחיסכון משמעותי בהוצאות.

 

התייעצו עם זכיינים פעילים

לפני חתימה על עסקה מול רשת מזכה, התייעצו עם זכיינים פעילים של אותה רשת. 

תוכלו לקבל מהם מידע שעשוי לעזור לכם בהתנהלות מול הרשת המזכה בעת המשא ומתן מולה.

הכינו מראש רשימת שאלות שתרצו לברר מולם. 

אין לי ספק שתשמעו דעות לכאן ולכאן וייתכן שאף תקבלו נתונים סותרים. 

אני סמוך ובטוח שתוכלו "למיין" את בליל הנתונים שתקבלו ולסנן מהם את הנתונים הנכונים ביותר עבורכם.

 

דרשו מהרשת חניכה מקיפה והדרכות שוטפות

זכיין החובר לרשת קיימת בעלת מוניטין  והצלחה מוכחת, נהנה כמובן מיתרונות רבים. 

ביניהם, הזכות ליהנות מתמיכה והדרכות מקצועיות לאורך כל הדרך. 

רבים מהזכיינים שפגשתי טענו כי על אף שמצוין בחוזה שהרשת מתחייבת לספק את אלה, בפועל, לאחר חתימת העסקה ולעתים לאחר ההדרכה הראשונית חשו הזכיינים כי הם 'נזרקו אל המים' ולא קיבלו את התמיכה שהובטחה להם. 

מבחינה של עשרות חוזים בין זכיינים לבין רשתות מזכות מצאתי שסעיף זה בחוזה נתון לפרשנויות מרחיקות לכת. 

עצתי היא להתעכב היטב על הסעיף הזה ולפרוט אותו לפרטי פרטים, הן ברמה של תוכן ומהות והן ברמה של לוחות זמנים.

אם אתם מעוניינים לרכוש זיכיון מרשת מזכה, חשוב שתקבלו ייעוץ מעו"ד מומחה לזכיינות, שייצג את האינטרסים שלכם.

 

היו 'שחקנים קבוצתיים'

 לא מעט פעמים נתקלתי ביחסים עכורים בין בעלי רשתות לזכיינים שלהם. 

יכולות להיות כמה סיבות לכך.

אחת מהן היא חוסר הבנה של הזכיין את 'כובעו', כלומר את מקומו.

נקרא לזה תופעת 'הזכיין הסורר': זהו אותו זכיין ש"זז לבד". שכל מה שמניע אותו זה דחיפת העסק שלו קדימה למטרת רווחים, מבלי להסתכל למטה, למעלה ולצדדים. הדגש הוא על 'שלו'.

מחויבות לרווחי העסק היא מהותית, אין ספק.

יחד עם זאת, הזכיין צריך להבין שהרשת ממנה רכש את הזיכיון, היא הכוח המניע של כל האופרציה הזאת.

מייסד הרשת הוא ה'קפטן' של הקבוצה; והוא, הזכיין – שחקן מפתח בקבוצה הזאת.

לפיכך, מוטלת עליו האחריות:

  1. לייצג את המותג ואת המוניטין של הרשת בכבוד.
  2. לשמור על הסטנדרטים ולמלא אחר ההנחיות וקווי המדיניות, כפי שהם מנוסחים ב'ספר הנהלים' של הרשת.
  3. לשמור על תקשורת שוטפת, שקופה, הולמת ומכבדת עם בעל הרשת, תוך הקשבה טובה ותיאום ציפיות מלא ורציף.

 

וודאו שהמותג אינו טרנד חולף

תעשו בדיקה מקיפה כדי לוודא שהמותג שבחרתם לרכוש בזכיינות, אינו טרנד חולף!!

אל תלכו מיד אחר רעיונות חדשים,  גם אם הם 'מסחררים' את השוק לאחרונה.

תבדקו, תאספו נתונים ממקורות שונים. בצעו סקרים!!

אני יודע שזה עשוי להיות מפתה, אבל ראיתי לא מעט כאלה ש'נפלו בפח'.

לכו על מותגים שנוסו כבר והצליחו או מוצרים/שירותים שיש להם שוק חזק ויציב לאורך זמן.

 

זכרו! אתם לא יודעים הכל

גם אם אתם מגיעים לעסקה עם ניסיון עסקי עשיר – ברגע שרכשתם זיכיון מרשת קיימת, המזכה שלכם – הוא 'האורים והתומים' שלכם: המקור הראשוני לידע, להשראה ולתמיכה, החל משלבי הקמת הסניף ובליווי השוטף.

הרעיון שאתם "יודעים הכל" הוא המחסום הראשון שימנע מכם ללמוד, להתפתח ולהצליח.

למדו להשתמש בידע של המזכה ושאבו ממנו כמה שיותר בכדי להוביל את העסק הזה שלכם להצלחה מקסימלית.

 

אז קדימה, צאו לדרך.

אבל בשום אופן לא לפני שתתייעצו עם עו"ד מומחה לזכיינות.

מוזמנים/ות ליצור קשר.

עו"ד אדיר זאבי.

התייעצו עם צוות עורכי הדין שלנו

OUR SERVICES

תחומי פעילות

מה לקוחות אומרים עלינו

מה
לקוחות
אומרים
עלינו

רוצים לשמוע את המומחים?

תוכנית שבועית המאריינת את מיטב המוחות בתחום הזכיינות עם השאלות המשפטיות והעסקאות החשובות בהתקשרות בין רשת לבין זכיינים באולפן אתכם

רוצים להשאר מעודכנים?

להצטרפות לרשימת התפוצה שלנו השאירו כתובת מייל: