החלטתם/ן לפתוח עסק ולצאת לעצמאות?
נהדר!
הקמת עסק יכולה להיות תהליך מורכב שמשלב בתוכו היבטים כלכליים, עסקיים ומשפטיים.
כדי להימנע מטעויות הרות גורל ומהוצאות מיותרות, הנה כמה דגשים שחשוב לדעת לפני שתצאו לדרך.
אגב, גם אם יש לכם פעילות עסקית קיימת, אני ממליץ לקרוא את הדברים, כדי לבדוק שכל ההיבטים שאני מביא כאן – אכן טופלו היטב.
בדיקת היתכנות ותכנית עסקית
לפני שתרוצו להגשים את החלום, יש לוודא שהעסק אותו אתם מבקשים להקים הינו בר קיימא – במילים פשוטות – שיש בו פוטנציאל לרווח.
בשלב הראשון יש לאסוף מידע שכולל: הגדרה מדויקת של השירות או המוצר ושל מוצרי המשנה, תמחור נכון של המוצרים וההכנסות צפויות, הגדרת קהלי היעד וכמובן – מיפוי ההוצאות הצפויות לתפעול העסק.
הדבר הבא יהיה ניתוח של כל הנתונים ובדיקת ההיתכנות הכלכלית של העסק כדי לוודא שלעסק הזה יש פוטנציאל ובאיזו מידה.
משרדנו יסייע לכם להבין את ההיבטים הדרושים לצורך בדיקת ההיתכנות, גם את אלו שאין סיכוי שחשבתם עליהם.
שותפות בעסק
החלטתם לחבור לשותף/ה לניהול העסק? נהדר. שימו לב, עליכם להיעזר בעורך דין שמומחה בניסוח הסכמי שותפים, אשר ינסח עבורכם את האופן שבו תיכנסו לעסק השמותף, כיצד תתנהלו ותקבלו החלטות בשותפות, ובמידת הצורך, כיצד תיפרדו.
בחירת אופן ההתאגדות ופתיחת תיקים ברשויות המס
לאחר שביצעתם את בדיקת ההיתכנות, עליכם להחליט על אופן ההתאגדות, בהתאם למודל העסקי. האם תהיו עוסק פטור? עוסק מורשה? חברה בע"מ? שותפות?
לאחר מכן, יש לפתוח תיקים ברשויות המס – מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.
לבחירת אופן ההתאגדות יש השפעה רבה על החבות המשפטית, המיסוי והפעילות העסקית השוטפת ולכן חשוב מאוד לקבל ייעוץ מקצועי.
הפקת רישיונות והיתרים לעסק
עסקים רבים דורשים רישיונות והיתרים כדי לפעול כחוק. זה עשוי לכלול היתרי ייעוד, היתרי משרד הבריאות או רישיונות מקצועיים.
לא כל העסקים טעוני רישוי עסק ולא כל העסקים טעוני הרישוי חייבים להציג את כל פרטי הרישוי הקיימים, על פי הרגולציות.
מבולבלים/ות? גם כאן חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע.
הסכמי שכירות – השכרת נכס לעסק
נושא רישוי העסקים מוביל איתנו היישר לנושא החשוב הבא – הסכמי שכירות. חשוב להבין שבטרם תחליטו על מבנה או מקום פיזי של העסק, עליכם לבצע בדיקות משפטיות ותכנוניות כדי לוודא שהנכס מתאים לפעילות העסקית שלכם, על כל היבטיה ולטווח הארוך.
ניסוח הסכמים מסחריים
אותו דבר בדיוק אמור לגבי כל הסכם מסחרי שנחתם בעסק.
בניסוח ההסכמים יש לפעול אל מול התכנית העסקית ולהביא בחשבון את כל הרכיבים המפורטים בתכנית, לרבות ההוצאות הנדרשות כדוגמת רגולציה, תשתיות, מערכות, שכירת שירותיהם של היועצים המלווים ועוד.
בנוסף, עליכם לערוך הסכמי התקשרות מול לקוחות, ספקים ועובדים.
משרדנו מומחה בניסוח הסכמים משפטיים-מסחריים לסוגיהם, שיגנו על האינטרסים שלכם וימנעו סיכונים.
מדיניות פרטיות ותקנון שימוש
אם העסק שלכם אוסף או משתמש בנתונים אישיים, ייתכן שתדרשו לנסח מדיניות פרטיות ותקנון שימוש המתארים את אופן איסוף הנתונים, כיצד העסק משתמש בהם, וכיצד הם מוגנים.
מדיניות זו שומרת על זכויותיכם המשפטיות, מגנה על העסק שלכם מפני תביעות ומספקת שקיפות מלאה מול הלקוחות.
אם טרם ניסחתם מדיניות ותקנון – אתם מוזמנים לפנות אלינו בנושא.
קניין רוחני
קניין רוחני הינו שם כולל לנכסים הלא פיזיים שהינם פרי מחשבתו של אדם, כגון המצאות, תגליות, פטנטים, יצירות לסוגיהן, עיצובים, קופירייטינג, סימני מסחר, רעיונות עסקיים ועוד.
חלק מזכויות הקניין הרוחני טעונות רישום על ידי רשות הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר בישראל וחשוב לבצע רישום זה בסמוך הקמת העסק.
__________________
לסיכום, אם אתם עומדים/ות להקים עסק, או כבר מנהלים עסק, אל תעשו את זה ללא ליווי משפטי של עורך דין עסקי-מסחרי.
משרדנו ילווה אתכם לאורך כל שלבי העסק: החל מבדיקת ההיתכנות המשפטית-עסקית, דרך ההתאמה וכלה בליווי השוטף של העסק לרבות מתן פתרונות בעת מחלוקות משפטיות ועסקיות.
בהמשך הדרך, ככל ותידרשנה לכם עסקאות שמהותן התרחבות וצמיחה עסקית – אנחנו כאן.
עו"ד אדיר זאבי