בעל/ת רשת מזכה?
הנה כמה עצות מעולות שמטרתן להבטיח את הצלחת הרשת שלך לטווח ארוך.
עמוד בהתחייבויות שלך כלפי הזכיינים
הסכם זכיינות, ככל שיהיה טוב, מקיף ומחייב מבחינה משפטית וככל שיצהיר על כוונותיך והתחייבויותיך העתידיות, בסופו של דבר לא יעיד על התנהלותך בפועל.
האתגרים שעומדים בפני כל הנפשות הפועלות בשטח, הם רבים ומורכבים ובפרט במערכת היחסים של המזכה והזכיינים.
לעיתים, בלהט הוויכוח נאמרים דברים ומתקבלות החלטות שאינן עומדות בקנה אחד עם ההסכם שנחתם ואם נוסיף על כך את ה'גורם האנושי', קרי, רגשות או פרשנויות אישיות – אנו מקבלים מצבים שבהם הצדדים לא עומדים בהתחייבויות שלהם.
זה מתכון לכישלון רבותיי וזה מבזה את המוניטין שלך ושל הרשת. עצתי לך, בעל הרשת – הנח את האמוציות בצד. עמוד בהתחייבויות שלך! למרות כל הסיבות שעשויות לגרום לך לנהוג אחרת.
הגן על המותג שלך
המותג שלך הוא הכוח המניע את כל האופרציה.
על הזכיינים שלך מוטלת האחריות לשמור על מוניטין הרשת, לעמוד בסטנדרטים שקבעת ולייצג את המותג בכבוד ובאופן ראוי.
זה אינטרס של שני הצדדים. תמיד.
אנחנו מדברים כמובן על המוצר, על השירות, על נראות הסניף והיבטים נוספים, כפי שבאים לידי ביטוי בספר הנהלים של הרשת, שאני מניח שניסחת כבר [אם טרם עשית זאת, זה הזמן!].
אתה לא יכול להרשות לעצמך מצב שבו הזכיין שלך יסכן את המותג כולו, בבחירות לא מושכלות ושאינן מתואמות עם קווי המדיניות והתפעול של הרשת.
שתף את האסטרטגיות שלך
הדרך הטובה ביותר לגרום לזכיינים שלך לשתף פעולה באופן מלא ולהיות נאמנים לדרך שאתה מתווה להם כמייסד הרשת, היא לתת להם את ה – WHY.
אני אומר לכם, מניסיון – בעלי רשתות שנותרים ב"מגדל השן", לא זוכים בנאמנות יתרה של הזכיינים שלהם ומשאירים פתח למרדנות. פשוטו כמשמעו.
הזכיינים צריכים להיות שותפים מלאים לסיפור של הרשת, לחזון, לדרך שלה. רק כך הם יפתחו תשוקה אמיתית למותג. הם יהפכו את החזון שלך לשלהם, והם יהיו איתך 'על הסיפון' לאורך כל הדרך.
מצא את הדרכים הטובות ביותר בשבילך כדי לשתף את האסטרטגיות שלך.
זה יכול להיות באמצעות כנסים, מפגשים אישיים, מפגשי למידה ואפילו בצורה של ימי גיבוש והעשרה.
גלה מנהיגות בתקופות מאתגרות
'מנהיג הוא סוחר של תקווה' אמר נפוליאון בונפרטה. חשוב לזכור זאת במיוחד בתקופות מאתגרות לעסקים.
אחד מתפקידיו החשובים של בעל רשת מזכה כלפי הזכיינים שלו הוא לשמור על קור רוח בתקופות משבר ולעזור לזכיינים לשמור על תחושה של אופטימיות.
זה כולל כמובן פעולות אופרטיביות כמו ניסוח תכנית קונקרטית לתקופות משבר, לגלות שקיפות אסטרטגית ולגלות איכפתיות ייתרה לבריאות העסקית והאישית של כל אחד מהזכיינים.
הזכיינים שלך יזכרו כיצד תמכת בהם בתקופה קריטית זו וזה מה שייצור קבוצה של 'שחקני נשמה' שמחוייבת לרשת, למותג.
לְמַד את הזכיינים שלך
לא משנה מהו סדר הגודל של הרשת שלך – האנשים הם שעושים אותה. עסקים, כידוע, עושים עם אנשים.
הכר את הזכיינים שלך. שב איתם, הכר את האנשים שהם. הקשב להם. הענק להם הוויה.
עשה זאת עוד לפני שאתה מציג להם החזון והאסטרטגיה שלך.
זו הנקודה בה תצמח תרבות חזקה של מנהיגות, שותפות ותמיכה. כך המותג שלך יהיה חזק.
אתר זכיינים איכותיים
אחת החוזקות של רשתות מצליחות היא זכיינים איכותיים.
זכיין איכותי הוא שחקן נשמה שמחויב למותג שלך ולתרבות הרשת. הוא גם 'ביזנס מן' – איש של עשייה הפועל בהתאם לתכנית עסקית סדורה, ומייצר רווחים. הוא שאפתן וחדור מטרה ולרוב ירצה להקים יותר מסניף אחד ברשת.
זכיין איכותי לא נוצר 'יש מאין'..
כמזכה, יש לך את היכולת ואת השליטה 'לייצר' כאלה.
באמצעות תהליך גיוס נכון, השקעה מתמשכת, הכוונה עסקית ותקשורת טובה, יש לך כבעל רשת את היכולת ליצור סביבך מערכת מיטבית המורכבת מנבחרת על של זכיינים איכותיים, ולהוביל את הרשת שלכם להצלחה.
הקשב לקולות שאינם נשמעים
כדי להבטיח את איתנותה ואת הצלחתה, לכל רשת יש מנגנוני בקרת איכות ופיקוח על התנהלות הסניפים.
בנוסף, הרשת קשובה גם לקולות ש'עולים מן השטח', שכן, לכל סניף יש את האתגרים הייחודיים לו, וקיימים גם מנגנונים שמטרתם לזהות זכיינים שנקלעים לצרות לסוגיהן, ולהעניק להם 'טיפול נמרץ'. אלא שיש לנו נטייה אנושית לתת תשומת לב לקולות הרמים ביותר.
יש זכיינים 'קולניים' שדורשים ביתר שאת את תשומת ליבה של הנהלת הרשת, והם לרוב יקבלו אותה מיד.
עצתי כאן היא לנסות לאתר דווקא את הזכיינים שקולם אינו נשמע מספיק, משום שייתכן שהם לא יודעים שהם זקוקים לעזרה, או לא יודעים לבקש אותה.
זוכרים את הילדים השקטים מידי בכיתה?
הם תמיד קיבלו פחות תשומת לב מאותם 'בלגניסטים'.
זו אנלוגיה מצוינת למצב שאני מתאר כאן.
עו"ד אדיר זאבי